Cuenca, Ekvador.

9 Nisan 2014, Çarşamba.

İnkalar bu delikli kayayı takvim olarak kullanmışlar.

Ingapirca yakınlarında yer alan, dikkatli bakıldığında bir surat ortaya çıkan kayalar.

Ingapirca’dan görüntüler.

Panama Şapkası Müzesi’nden.

Ekvador’da bulunan en önemli İnka kalıntıları Cuenca’ya neredeyse bir saat uzaklıkta  bulunan Ingapirca isimli küçük şehirde yer alıyor. Ingapirca’ya günük turlar 30-40 USD’den başladığı için, ben tek başıma gitmeyi tercih ediyorum. Cuenca otobüs istasyonundan öğrendiğime göre Ingapirca’ya her gün saat 09:00 ve 13:00’de otobüsler kalkıyor ve bu otobüsler 13:00 ve 16:00’da Cuenca’ya geri dönüyorlar. Yolculuk iki saat sürüyor ve bilet fiyatları da tek yön 3 USD.

Sabah erkenden otelden çıkıp ilk otobüsü yakalamak üzere otobüs istasyonuna yürüyorum. 09:00 otobüsüne biniyorum ve 11:00’e doğru Ingapirca’ya varıyorum. Kalıntılara girebilmeniz için düzenli rehberli turlar ayarlanıyor. Bizi de bir on dakika beklettikten sonra diğer yabancılarla beraber ingilizce bir tura dahil ediyorlar. Tur yaklaşık bir buçuk saat sürüyor. Bu süre boyunca bölge hakkında oldukça ilginç bilgiler öğreniyoruz, rehberimiz bize her türlü detayı anlatıyor.

Ingapirca, yerel Quechua dilinde “İnka Duvarı” anlamına geliyor. Bölgede İnkalardan önce 500 yılında bölgeye yerlemiş Cañari’ler yaşadığı için iki gruba da ait mimari etkileri görebiliyorsunuz. Bütün komplekse tepeden baktığınızda ise zıplayan bir puma ile karşılaşıyorsunuz. Hem Cañarilerin, hem de İnkaların bölgeyi dini nedenlerle kullandığına inanılıyor. İnkalar bölgeye geldiklerinde, Cañari erkeklerinin Cusco’ya gitmesini isteyip kadınlarla kendileri evlenmişler. Böylece sadece bölgeyi değil, kültürü de işgal etmişler. Bölgedeki oval şekilli yapıların Cañari etkisi ile ortaya çıktığı düşünülüyor.

Dönüş yolunda 13:00 otobüsünü yakalıyoruz ve öğleden sonraya doğru Cuenca’ya varıyoruz. ABD’li Luke ve Hollandalı Judith ile beraber otobüs istasyonundan şehir merkezine doğru ilerliyoruz. Ben onlara Panama Şapkası Müzesi’ni gezeceğimi söyleyince onlar da bana katılmaya karar veriyorlar. İsminin aksine Panama Şapkaları’nın anavatanı Ekvador. Bu nedenle Cuenca’da da bu şapkaların üretildiği, sergilendiği ve yapımının anlatıldığı bir müze bulunuyor. Müzede, şapka yapımının farklı aşamaları uygulamalı olarak bize anlatılıyor. Üstelik el yapımı iyi kalite bu şapkaların fiyatlarının 25  ile 2500 USD arasında değiştiğini öğreniyoruz. Sonrasında müzenin çatı katından şehir manzarasını izledikten sonra şehrin ana meydanı etrafında bulunan meşhur dondurmacılarından birini denemeye karar veriyoruz. Dondurmalar kimseyi hayalkırıklığına uğratmıyor. Bir süre oturup muhabbet ettikten sonra da veda edip ayrılıyoruz.

Aynı akşam için benim Peru’nun Chiclayo şehrine otobüsüm bulunuyor. Super Semeria isimli firma aracılığıyla ayarladığım 20 USD’lik otobüs biletim ve 12 saat süreceğini öğrendiğim yolculuğum için otelden sırtçantamı aldıktan sonra otobüs istasyonuna doğru yola koyuluyorum.

8 Nisan 2014, Salı.

Cuenca sokakları.

Sokakları süsleyen duvar resimleri.

Şehri ikiye bölen Tomebamba Nehri.

Şehrin renkli meyva sebze pazarından.

Erkenden uyanıp hostelden çıkışımı yapıyorum. Bir taksiye atlayıp otobüs istasyonunun yolunu tutuyorum. Guayaquil’den Cuenca’ya düzenli otobüsler olduğu için, otobüs bulmak da zor olmuyor. 8 USD karşılığında biletimi alıyorum. Cuenca’ya yolculuk üç saat sürüyor. Cuenca otobüs istasyonu şehrin koloniyel merkezine görece yakın bir noktada bulunduğu için taksiye binmek yerine ayarladığım otele yürümeyi tercih ediyorum.

Yağmurlu Cuenca sokaklarından ilerleyerek yirmi dakika içerisinde otelime varıyorum. 10 USD’ye ayarladığım, şehrin göbeğinde yer alan Check-Inn B&B isimli bu otel oldukça rahat geliyor. Öyle ki odaya girdikten sonra bir süre odadan çıkamıyorum. Bir önceki gecenin bölük pörçük uykusunun yorgunluğunu üzerimden atmaya uğraşıyorum.

Sonunda dışarı çıktığımda ise gördüğüm en güzel koloniyel şehirlerden bir tanesi ile karşılaşıyorum. Ekvador’un en büyük üçüncü şehri olan Cuenca, 2500 metre yükseklikte bulunuyor. İspanyollar gelmeden önce (Cusco’dan sonra) İnka Uygarlığı’nın en önemli ikinci şehri sayılan Cuenca etrafında önemli İnka kalıntıları bulunuyor.

Şehrin kalbi “Parque Calderon” isimli parkta atıyor. Burada Eski ve Yeni Katedral bulunuyor. İnşasına 1557 yılında başlanmış olan Eski Katedral yani “Iglesia del Sagrario” şehirdeki en eski yapı olarak biliniyor. Yeni Katedral’in 1967 yılında açılması ile beraber, Eski Katedral de müzeye dönüştürülmüş. İsterseniz 2 USD karşılığında bu müzeyi gezebiliyorsunuz. Gök mavisi kubbeleri ile dikkat çeken Yeni Katedral ise harika bir terasa ev sahipliği yapıyor. Sadece 1 USD ödeyerek şehrin en güzel manzaralarına buradan tanık olabiliyorsunuz. Hemen yakınlarda bulunan “Mercado de las Flores” yani çiçek pazarında şehrin rengarenk ve taze çiçeklerini görebiliyorsunuz. Bu pazarın önemi, kuruluş amacında yatıyor. 20. yüzyılın başlarında kadınların çalışmasına izin verilmediği için, erkekler bu küçük pazarın kadınlar için açılmasına karar vermişler.

Şehrin her köşesinde rengarenk binalar, etkileyici yapılar, tarihi kiliseler ve ilginç müzeler  bulunuyor. Üstelik “Mirador de Turi”ye çıkarsanız da şehrin uçsuz bucaksız renklerine net bir şekilde tanık olabiliyorsunuz. Turi, yerel Quechua dilinde ikiz anlamına geliyor. Tepeden ikiz dağları görebildiğiniz için bu adı alıyor.

Ben iki üç saate yakın sokaklarda dolandıktan sonra ana meydan yakın güzel bir restorana girip karnımı doyuruyorum. Hava kararmaya yakınken de otelimin yolunu tutuyorum.