Tatacoa Çölü, Kolombiya.

6 Mart 2014, Perşembe.

Tatacoa Çölü’nün muhteşem manzaraları.

Akşam katıldığımız astronomi turundan.

Saatler 06:00’yı göstermeden yağmurlu Bogota sabahına uyanıyoruz. Bir önceki geceden ayarladığımız taksi bizi otobüs istasyonuna götürmek için hazır bekliyor. Ama taksiyi bir görün, bir daha görün. Aracın içerisinde birisi dikiz aynasının yerinde duran iki adet elektronik ekran, bir adet tablet bulunuyor. Tablet şoförün tam kafasının hizasında yer alıyor. Bütün yolculuk boyunca şoför bizi istasyona taşırken bir yandan da arkadaşları ile internet üzerinden konuşuyor. Her şey o kadar teknolojik ki. Murat da, ben de bir süre şaşkınlığımızı gizleyemiyoruz.

Otobüs istasyonuna vardığımızda son derece organize ve düzenli bir mekanla karşılaşıyoruz. Yan yana dizili otobüs firmalarına ek olarak, büfeler ve restoranlar da yolcuların hizmeti için hazır bekliyorlar. Neiva’ya gidecek ilk otobüse bilet alıyoruz. Son derece konforlu yolculuğumuz beş saatten biraz daha fazla sürüyor. Murat otobüsün nöbetini beklerken, ben neredeyse bütün yol boyunca mışıl mışıl uyuyorum. Amacımız Bogota’nın güneyinde yer alan Tatacoa Çölü’ne gidebilmek. Çöle ulaşabilmek için Neiva’dan Villa Vieja isimli şehre geçiş yapmamız, Villa Vieja’dan da taksi tutmamız gerekiyor. Öğlen saatlerinde Neiva’ya vardığımızda şansımıza Neiva istasyonundaki şoför bizi pick-up’ı ile çöle kadar bırakabileceğini belirtince teklifini hemen kabul ediyoruz. Neiva’dan Villa Vieja’ya olan yol da bir saat kadar sürüyor.

Küçük şehirleri geçip çölün bulunduğu bölgeye girdiğimizde bir anda iklim, bitki örtüsü ve topografi değişiyor. Şoförümüz bizi çölün sonlarına doğru yer alan bir otelin önünde indiriyor. Gece için otelle anlaşıp eşyalarımızı bırakıyoruz. Hava sıcak ve boğucu. Sonrasında da çölü gezmeye çıkıyoruz. Tatacoa Çölü, Kolombiya’da La Guajira’dan sonra en büyük ikinci kuru alan. Adının aksine burası aslında bir çöl değil; kurumuş bir tropik orman. 330 kilometrelik gri ve turuncu topraklarla kaplı, kaktüslerle süslü bu bölgeye aynı zamanda “Hüzün Vadisi” de deniyor. Şansımıza hava sıcak olmasına rağmen güneş tepede değil.

Birbiri ardına sıralı turuncu tepecikler, yemyeşil kaktüsler ve kurumuş topraklar arasına kendimizi atıp iki saate yakın dolanıyoruz. Ortam o kadar gerçek dışı ki. Gözün alabildiğine uzanan bu değişik kaya oluşumlarının zamanında binlerce değişik ağaca, bitkiye ve çiçeğe ev sahipliği yaptığına inanmak oldukça zor.

Gün batımını manzarayı geniş bir şekilde görebilen küçük bir büfenin sallanan sandalyelerinde bira eşliğinde izliyoruz. Güneş saklanırken turuncu kayaları pastel kızılına boyuyor. Hava kararana kadar manzarayı sindiriyoruz. Sonrasında da “Observatorio Astronómico de la Tatacoa”nın yani astronomik gözlemevinin yolunu tutuyoruz. Gözlemevinde her akşam 18:30’da düzenli olarak astronomi turları düzenleniyor. Rehber Javier Fernando Rua bizi gözlemevinin terasına davet ediyor. Burada kurulmuş iki tane teleskop bizleri bekliyor. Akşamın geri kalanında etrafta tek bir ışık parçası bile yokken Javier bize yıldızları, supernova’ları, kara delikleri anlatıyor. Her şey tam da olması gerektiği gibi. Terasta yerde uzanırken Javier’in ispanyolca olarak anlattıklarının sadece %60’ını anlasak da, anlattığı her şey masal gibi geliyor. Dünyanın unuttuğu bu küçük çölde sessiz geceye uzanırken, yeryüzünde bizden başka kmse yokmuş gibi hissediyorum o an.

Tur sonrasında son derece yorgun ve uyumaya hazır telefonlarımızın ışıklarını fener yaparak karanlık yollardan otelimize dönüyoruz. Oteldeki teyzemiz yemeğimizi hazırlamış bile. Çok doyurucu olmayan öğünümüzü yedikten sonra erkenden kendimizi yataklara atıyoruz.