Quetzaltenango, Guatemala.

12 Ocak 2014, Pazar.

Şehrin graffitileri, ilkinde ‘Sadece boya’, ikincisinde ise ‘Kasaba uyan!’ yazıyor.

Bir önceki güne benzer şekilde günü yine Kylie ile beraber geçiriyoruz. Öncesinde biraz sokaklarda dolanıyoruz, şehir meydanına kurulmuş pazarı geziyoruz, sonrasında da Cafe Baviera’da saatlerce oturup işlerimizi hallediyoruz. Ben Türkiye’dekiler ile konuşuyorum, yolculuğun geri kalanı için planlarımın üzerinden geçiyorum. Tembellikle dolu geçen bir günü yine odada film ile kapatıyorum.

11 Ocak 2014, Cumartesi.

Öğlene doğru Kylie ile Cafe El Cuartito’da buluşuyoruz. Günün yavaş temposu içinde kaybolup gidiyoruz. Akşama doğru eve döndüğümde Ian’ın mesajını görüyorum, gece dışarı çıkacaklarını söylüyor. Ben ise tam ev kedisi modundayım. Dışarı çıkmak yerine güzel bir film açıyorum, güzel bir kahve yapıyorum. Battaniye altında bir gece daha karanlığa karışıyor.

10 Ocak 2014, Cuma.

Okul sonrasında odaya gidip yemek yapıyorum. Bir süre odada oyalandıktan sonra da akşam yemeği için Ian ve Frank ile buluşuyorum. Karnımızı yol üzerindeki restoranlardan birinde doyuruyoruz. Sonrasında da güzel bir film izlemek üzere Blue Angel’ın yolunu tutuyoruz.

Gecenin filmi ‘Y tu mama también?’ oluyor. Sıcak çikolata ve kurabiyeler de filme eşlik ediyor. Filmi daha önceden çok sevsem de bazı sahneler bizimkilere ağır geliyor. Ben duruma bol bol gülüyorum. Gece sonunda Ian ve Frank yerel barlardan birinin yolunu tutarken, Kylie ve ben de eve dönüyoruz.

9 Ocak 2014, Perşembe.

Ders sonrasında hep beraber öğlen yemeği yiyoruz. Her perşembe olduğu gibi. Yemek sonrasında ben sevdiğim cafe’ye gidip neredeyse bütün günü internet üzerindeki işlerimi bitirmeye uğraşarak geçiriyorum. Bu şehrin en sevdiğim yanlarından bir tanesi belirli ritüellere tekrardan sahip olmak olsa gerek.

Akşama doğru 17:45’te Frank ve Ian’la buluşmak üzere parka gidiyorum. Sonrasında da hep beraber salsa dersini alacağımız minik salonun yolunu tutuyoruz. Bir saatlik ders yine ve yeniden oldukça keyifli geçiyor. Guatemala’nın bana öğrettiği tek şeyin ispanyolca olmamasına içten içe seviniyorum.

8 Ocak 2014, Çarşamba.

Maria teyze dokumaları bize anlatırken.

Okuldan sonra koştur koştur karnımı doyurduktan sonra, tekrardan okula dönüyorum. Günün aktivitesi ise tekstil tekniklerini ve dokumayı öğrenmek.

Düzenli olarak okula rengarenk el işlerini satmaya gelen, dişlerinin yarısı dökük teyzemiz okuldaki yerini almış bile. Bir kenara o oturuyor; Ian, Helen ve ben de etrafını sarmalıyoruz. Bir saat boyunca Maria teyze bize uygulamalı olarak ipleri nasıl işlediğini, kumaşları şekillendirirken ne yöntemi kullandığını anlatıyor.

Bir saatin sonunda evin yolunu tutuyorum.

7 Ocak 2014, Salı.

Zunil’den manzaralar.

Tadilat altındaki Zunil kilisesi.

Zunil’in merkez pazarı.

Şehrin yakınlarından geçen nehirde kadınlar çamaşırlarını yıkıyorlar.

Zunil’de yer alan aziz San Simon.

Çocuklar, her yerde çocuk.

Okul sonrasında hep beraber Zunil isimli kasabaya gitmek için yola koyuluyoruz. Birazcık yürüme ve bir tavuk otobüsü sonrasında bu ufak kasabaya varıyoruz. Kasabanın ünlü olmasının nedenlerinden biri meydanında yer alan tarihi kilisesi, kaliteli tekstil ürünleri ve de tabii ki ünlü aziz San Simon’un bir kopyasının da burada yer alması.

Zunil’e vardığımızda ilk işimiz tadilat altında olan ve tahtalar ile desteklenen eski kiliseyi ziyaret oluyor. Sonrasında da kadınlara iş imkanı sağlayan bir kooperatife uğruyoruz. Burada rengarenk ve iyi kalite tekstil ürünlerini bulmak mümkün. Ben de kendime buradan bir bileklik alıyorum. Sonrasında da daha önce de bahsettiğim kukla aziz San Simon’un evine doğru ilerliyoruz. Fakat yeni yılla beraber, San Simon’u ağırladıkları ev değişmiş. Biz de yerellerden yeni evin adresini alıp daracık ve yokuş sokaklar arasında kayboluyoruz. San Simon’un evine vardığımızda giriş için cüzi bir miktar ödüyoruz, ben fotoğraf çekebilmek için de ekstra bir para ödüyorum.

İçeri girdiğimizde bizi daha önce ziyaret ettiğimiz San Simon’a kıyasla oldukça afilli bir kukla karşılıyor. Üstelik odanın tamamı da mumlarla kaplı. Biz içerideyken San Simon’u ziyaret eden yerel bir amca önce getirdiği likör şişelerini kocaman bir sepet içerisinde San Simon’a sunuyor. Sonrasında elinde kumaşa sarılı objeyi San Simon’un elinin altına yerleştiriyor. Hemen yanı başında bulunan asayı üç kere oğlu etrafında döndürüyor. El çırpıyor. Kumaşa sarılı objeyi elinin altından alıyor. Son olarak da San Simon’u yanağından öpüyor ve odadan ayrılıyor. Biz de tanık olduğumuz ibadet biçiminin yarattığı şaşkınlık ile olduğumuz yerde kalıyoruz.

Bir iki saat Zunil’de kaldıktan sonra da Quetzaltenango’ya geri dönüyoruz. Şehre vardığımızda hava kararmak üzere, ben de akşam yemeği hazırlamak üzere odamın yolunu tutuyorum.

6 Ocak 2014, Pazartesi.

Kylie’nin mutfağından.

Kısa bir haftasonu olmuş benim için, o yüzden pazartesi sendromu da tüm etkisi ile kendisini gösteriyor. Ders çıkışı bir süre odada oyalandıktan sonra parkta Ian’la buluşuyoruz. Akşam yemeği için Kylie ve Chris’in evine davetliyiz. Evlerinin yolunu tutmadan önce pastaneye uğrayıp akşam yemeği için güzel bir turta seçiyoruz.

Kylie ve Chris’in evine vardığımızda ise mutfakta hararetli yemek yapım işlemleri devam ediyor. Biz bir yandan sohbet ederken, bir yandan da Kylie yemeği hazırlamaya devam ediyor. Gecenin ilerleyen saatlerinde evin diğer sakinleri de bize katılıyor. Yemek masası etrafında çok keyifli muhabbetimiz gece yarısına kadar devam ediyor. Sonrasında da çok da geç olmadan evlerin yolunu tutuyoruz.