San Francisco, ABD.

1 Ekim 2013, Salı.

Egemen sabah erkenden uyanıp okulun yolunu tutuyor. O sabah 07:00’de evden çıkarken ben de uyanıyorum ve bir kere uyandıktan sonra ne kadar uğraşırsam uğraşayım bir türlü uyuyamıyorum. Bir süredir hareket halinde olduğum için, hiçbir şey yapmadan biraz vakit geçirmek cazip geliyor. Aklıma ilk yola çıktığım birkaç ay geliyor. Sürekli şehir değiştirirken ve sürekli durmadan hareket ederken, her rastlaştığım insan bir süre sonra tempomun değişeceğini ve ister istemez kendiliğimden yavaşlayacağımı söylemişti. Ben de o zaman ne demek istediklerine çok anlam verememiştim. Yollarda geçen uzun aylar sonrasında dinlenmek için bulduğum her fırsatı değerlendiriyor oluşum sonrasında tanıştığım insanların ne demek istediğini çok daha iyi anlıyorum. Daha öncesinde hiçbir şehirde o şehri görmek, gezmek, tatmak ve yaşamadık dışında bir iş yapmak istemezken, bir noktadan sonra artık biraz daha kendime dönük günler geçirmek daha çekici gelmeye başlıyor. Bütün gün de böyle misklinlike geçiyor.

Öğleden sonra Egemen okuldan döndüğünde beraber dışarı çıkıyoruz. Akşam yemeği öncesinde bölgenin popüler barlarından biri olan Zeitgeist’e gidiyoruz. Çok güzel bir arka bahçesi olan bu bar, haftaiçi iş çıkışı saati olmasının da etkisiyle kalabalıkları kendisine çekmiş şekilde bizi karşılıyor. Bara girerken kimlik gösterip 21 yaşından büyük olduğumuzu kanıtlamamız gerekiyor.

Arka bahçedeki piknik masalarını andıran tahta masalarda kendimize bir yer açıyoruz. Burada her türden, her cinsten insana rastlamak mümkün. Saatlerce sadece insanları izleyerek bile zamanın nasıl geçtiğinin farkına varmayabilirsiniz. Biz muhabbet ederken yanımızda oturan ve uzun bir süredir önündeki çizimle ilgilenen bir çocuk hangi dilde konuştuğumuzu merak ediyor. Türkçe olduğunu söylediğimizde de yanı başındaki başka bir kız hemen muhabbete atlıyor. Yarı Türk, yarı Yunanlıymış. Bir süredir ABD’de yaşıyormuş. Kız açık ara farkla tanıdığım en şaşkın insanlar listesinde en üst sıralara yerleşiyor. Yanımıza gelirken bir dolu hardalı yanlışlıkla yanımızdaki artist çocuğun son birkaç saattir uğraştığı çiziminin ve Egemen’in üzerine boşaltıyor. Sonrasında da akşamın geri kalan 3 saati boyunca aralıksız konuşuyor. Nefes almadan. Bir noktada bu sevimli kızı dinlerken yorulduğumu fark ediyorum. Kız Egemen’le atışadursun bizim de akşam yemeği vaktimiz gelince Zeitgeist’ten çıkıp Egemen’in arkadaşları ile buluşmak üzere ana caddelerden birine gidiyoruz. Amerikalı bir kız, Meksikalı bir çocuk hep beraber Hint sokak yemeği olarak adlandırdıkları restorana gidip Hint işi devasa burrito’larımızı söylüyoruz.

Yemek sonrasında da ilk olarak Amerikalı kızı evine bırakıyoruz. Kızın evinin yakınlarında devasa bir duvar resmi bulunuyor. Bu duvar resmi üzerinde saklı filler yer alıyor. Filleri bulmak için biraz vakit harcıyoruz. Egemen ve kız bunu daha önce birçok kere oynamışlar. San Francisco, özellikle binaların dış cephelerini ve ara sokakları dolduran etkileyici duvar resimleri yani mural’leri ile biliniyor. Yemek sonrasında evin yolunu tutuyoruz. Ertesi sabah okyanus kıyı şeridinden araba ile ufak çaplı bir araba yolculuğu yapmayı planladığımızdan çok oyalanmadan erkenden uyuyoruz.

30 Eylül 2013, Pazartesi.

Tren yolculuğundan görüntüler.

Pier 39’un ayıbalıkları.

Pier 39’dan.

Trende olmaya garip bir şekilde alışıyorum. Saatler saatleri takip ederken camdan akıp giden manzaralar yine ve yeniden huzur veriyor. Şu ana kadar yolculuk ettiğim ülkeler arasında en rahat tren hatlarına sahip ülkelerden bir tanesine de ABD. Son derece rahat koltuklar, rezervasyonla girebileceğiniz üç öğün servis yapan yemekli vagon, sürekli açık geniş camları ve camlara dönük koltukları ile bol bol vakit geçirebileceğiniz gözlem vagonu, aynı vagonda yer alan cafe’si, tertemiz ve kadınlara özgü makyaj masalarının bulunduğu tuvaletleri, sürekli size yardımcı olmaya çalışan görevlileri. Üstelik biraz daha paraya kıyarsanız daha üst sınıf rahat vagonlarda yolculuk etme imkanı, buna yataklı vagonlar da dahil.

Saatler 15:30’u gösterirken trenin son durağı olan Emeryville’e varıyoruz. Buradan San Francisco’ya otobüs ile geçmemiz gerekiyor. Otobüs bağlantısını da Amtrak sağlıyor. Emeryville’de yarım saatlik sonra San Francisco’nun yolunu tutuyoruz. Otobüs beni Pier 39’da indiriyor. Daha önce San Francisco’yu ziyaret ettiğimde aklımda en net yer etmiş bölgelerden bir tanesi de bu liman. 1978 yılında açılan bu liman, tamamen turistik mağazalardan, restoranlardan ve cafe’lerden oluşuyor. Bana biraz yapay gelse de limanın en güzel yanı deniz kenarındaki rıhtımlarda yer alan ayıbalıkları. 1989 yılından beri bölgedeki rıhtımlarda boy gösteren ayıbalıklarının sayısı her geçen sene giderek artış göstermiş. Ben de bu ayıbalıklarının güneş altında miskin miskin uzanışlarını izliyorum bir süre. Sonrasında da geldiğimi yanında kalacağım, Stanford Üniversitesi’nde ekonomi doktorası yapan arkadaşım Egemen’e haber veriyorum. En son Türkiye’den ayrılmadan önce gördüğüm Egemen de beni almak üzere yolda olduğunu söylüyor.

Ben mağazaları ve rıhtımdaki diğer dükkanlar arasında bir tur atıyorum. Kırk beş dakika sonra ise Egemen geldiğini söylüyor. Alman arkadaşı Holke ile beni alıyorlar ve evin yolunu bulmaya çalışırken ufak çaplı bir macera yaşıyoruz. Eve vardığımızda ben eşyalarımı yerleştiriyorum, güzel bir duş alıyorum. Biraz evde vakit geçirdikten sonra da karnımızı doyurmak üzere dışarı çıkıyoruz. Egemen, San Francisco’nun daha önce hiç uğramadığım; ama aslında yereller için en popüler olan bölgelerinden bir tanesinde, yani Mission’da oturuyor. Sokaklarda biraz dolandıktan sonra, köşe başında yer alan istiridyeleri ile meşhur restorana yöneliyoruz. Beyaz şarabımız, enginarlı son derece lezzetli yemeğimiz ve taze istiridyelerimiz ile gece muhabbete karışıyor.