Kota Kinabalu, Malezya.

6 Ağustos 2013, Salı.

Brunei vizesi için uğraşırken, Ramazan tatili nedeniyle Kota Kinabalu’daki büyükelçilikten bilgi almam mümkün olmadı.

Bugünü herkes ağırdan alıyor. Hollandalı ekip yakınlardaki adalardan bir tanesinde lüks bir tesise üç günlüğüne dinlenmeye kaçıyor. Sjoerd’in kız arkadaşı Floor için hazırladığı bir sürpriz bu. Ben de uyandıktan sonra uzunca bir süre odada kalıp internet üzerinde işlerimi halletmeye bakıyorum. Öğlene doğru Stefan kapımı çalıp kahve içmeye çıkıp çıkmak istemediğimi soruyor. Hep beraber alışveriş merkezinin altında yer alan klimalı, internet bağlantılı cafe’nin yolunu tutuyoruz. Burada önümüzdeki günlerde yapmayı planladığımız aktivitelere bakıyoruz, Malezya’da kalan zamanımız için plan yapmaya uğraşıyoruz.

Hepimiz aklında bir noktada Brunei’yi ziyaret etmek var. Brunei’yle ilgili bilgilere bakarken, burada görülmeye değer nadir şeylerden biri olan dünyanın en büyük sarayının Ramazan’dan sonraki üç boyunca kutlamalar için halka açık olduğu, yıl boyunca sadece bu günlerde görülebileceği belirtiliyor. Yani bu dönem tam da bizim önümüzdeki dört güne tekabül ediyor. Neden olmasın diyoruz; ama benm vize konusunda endişelerim var. İnternetten araştırdığım üzere net bir bilgiye ulaşamamamışım. En son Nisan 2012’de çıkan, vize kalktı haberlerinin aksine daha iki hafta önce Cihan Brunei’ye deniz yolu ile girmeye çalışırken reddedilip geri gönderilmiş.

Uçak biletlerini kontrol ediyoruz ve çok ucuza gidiş dönüş biletleri bulduktan sonra otele dönüp vize konusunu netleştirmeye karar veriyoruz. Ben Kota Kinabalu’da yer alan Brunei Büyükelçiliği’ni arıyorum; ama kimse telefona cevap vermiyor. Ben de bir taksiye atlayıp şehir merkezinin biraz dışında bulunan elçilik binasına gidiyorum. Taksi şoförü bütün yol boyu sürekli farklı insanlarla telefonda konuştuğu için elçlik binasını bulmak zor olsa da sonunda binayı buluyorum. Şansıma kapalı. Ramazan boyunca sadece öğlene kadar çalıştıkları belirtiliyor. Vize prosedürünün üç iş günü sürdüğü ve büyükelçiliğin ertesi gün dışında neredeyse bir hafta kapalı olacağı da bina dışına asılı kağıtlarda yazıyor. Yani vizeye ihtiyacım varsa eğer, tam zamanında sarayı görmek için orada olmama imkan yok.

Hızlıca odaya dönüp internetten bilgi almaya çalışıyorum. Mertan benim için Dışişleri Bakanlığı’nı arayıp bilgi almaya uğraşıyor. Sonunda ekşisözlük’te bir kişinin Müslüman ülkeden geldiğini söyleyip 72 saatten az kalmalar için verilen transit vizeyi alabildiğini okuyorum. Dışişleri Bakanlığı’nın sitesinde  de Brunei ile ilgili olarak 72 saatten az kalışlarda kapıdan transit vize alınabileceğini yazması üzerine vize başvurusu yapmadan ülkeye girmeyi denemeye karar veriyorum.

Tekrardan otele döndüğümde Nina ve Stefan ile konuşup ertesi günün sabahı gidiş, üç gün sonra dönüş şeklinde biletlerimizi alıyoruz. Ben burada ilk hatamı yapıp günleri eksik saydığım için Nina ve Stefan’dan biraz daha uzun kalacak şekilde bir bilet alıyorum. Yani aslında dönüşüm 72 saati biraz geçiyor. Ben de eğer girişime bir kere izin verirlerse bu problemi öyle ya da böyle havaalanına erken giderek halledebileceğime inanıyorum.

Biletleri aldıktan sonra, ertesi gün erkenden bizi havaalanına bırakacak bir taksi ayarlıyoruz. Sonrasında da akşam yemeği için tekrardan deniz kenarındaki balık pazarlarının yolunu tutuyoruz. Bu sefer seçtiğimiz tezgah yüzümüzü güldürmüyor. Hızlı hızlı yemeklerimizi yiyip yoğun yemek kokusu ve dumanı arasından eşyalarımızı hazırlamak üzere otelimize geri dönüyoruz.

5 Ağustos 2013, Pazartesi.

Kota Kinabalu’da akşam kurulan balık pazarında son derece taze deniz ürünlerini çok ucuza yiyebiliyorsunuz.

Sabah erkenden uyanıp kahvaltılarımızı yapıyoruz. Otel aracılığıyla bir önceki geceden ayarladığımız taksiler piyasada olmadığı için hızlıca kendimize iki adet taksi arayışına girişiyoruz. Taksi bulma işlemi biraz çetrefilli olsa da sonunda bulduğumuz iki adet taksiye atlayıp otobüs istasyonunun yolunu tutuyoruz.

İstasyona vardığımızda Kota Kinabalu’ya gidecek ilk otobüs için biletlerimizi alıyoruz. Kota Kinabalu’ya öğle saatlerinde neredeyse her yarım saatte bir otobüs bulunuyor. Biraz da bu nedenle bizim bindiğimiz otobüs boş çıkıyor ve herkes yolculuk için kendine rahat koltuklar seçiyor. Altı saatlik yolumuz son derece rahat, sorunsuz geçiyor. Ben zaten artık Anıl klasiği haline gelmiş bir şekilde otobüs yolculuğu boyunca uyuyorum. Sonunda gözlerimi açtığımda herkes “Oh, dünyaya döndü.” diyip kahkahalarını tutamıyor.

Kota Kinabalu’ya vardığımızda Hollandalı grup daha önceden ayırttıkları konukevine giderken; ben, Nina ve Stefan benim daha önce kaldığım konukevine gidiyoruz. Ben kendime sekiz kişilik odada bir yatak ayarlıyorum. Nina ve Stefan iki kişilik bir oda ayarlıyorlar. Hep beraber iki saat sonra akşam yemeği için buluşmaya sözleşip odalarımıza çekiliyoruz.

Ben bu süreyi fırsat bulup işlerimi halletmek üzere şehir merkezinin yolunu tutuyorum. Telefonumun (Iphone) şarj kablosu bozulmuş, Cakarta’dan aldığım kablo elimde parçalanmış, Kota Kinabalu’dan ayrılmadan önce aldığım aynı marka sahte çin malı kablo da kopmuşken yeni bir kablo almaya karar veriyorum. Bir süredir Nina’nın kablosu ile idare ettiğim için, her gün her gün kablo istemek hoşuma gitmiyor. Alışveriş merkezine gidip şarj kablosunu alıyorum, sonrasında süpermarketten yiyecek içecek bir şeyler depoluyorum, sonrasında da odaya geri dönüyorum. Yemek saati geldiğinde de ise hep beraber buluşup balık pazarının yolunu tutuyoruz.

Balık pazarında tezgahlar arasında biraz dolandıktan sonra turuncu masaları ile dikkat çeken tezgahlarından birine gidiyoruz. Çeşitli balıklar, karidesler ve mürekkep balıkları sipariş ediyoruz. Sonuç yine hayal kırıklığına uğratmıyor. Son derece taze, leziz ve doyurucu.

Yemek sonrasında deniz kenarında biraz yürüyüp ara sokaklarda tur atıp odalarımıza geri dönüyoruz.