Ijen, Endonezya.

18 Temmuz 2013, Perşembe.

Ijen kraterine ulaşabilmek için bir buçuk saatlik bir yolu tırmanmak gerekiyor. Tırmanan grupları jipler otoparkta bekliyor.

Yemyeşil orman arasında yürüyüş başlıyor.

Yol boyunca kraterin tepesinde yer alan sülfür madeninde çalışan işçilerin taşıdığı sülfür sepetlerine denk geliyor.

Ijen sülfür madeni işçileri günde iki kere sülfür madenine çıkıp 100 kiloya yakın sülfürü sırtlarında taşıyarak aşağı indiriyorlar.

Ijen kraterine olan yol çok zorlu olsa da manzaralar büyüleyici.

Sülfür madeni kraterin köşe başında yer alıyor ve sarı dumanları ile kendini belli ediyor.

Ijen kraterinin tepesinden manzaralar.

Gece saat 03:30’da telefonumun alarmı ile uyanıyorum. Cihan’ı uyandırıyorum. Cihan, kendi saatini kontrol ediyor, onun Ipad’i saat 02:30’u gösteriyor. Bali ve Java adası arasında bir saat fark olduğunu biliyoruz. Bir gün önceden de bu konuda sıkı sıkı uyarılmışız; ama son kontrol ettiğimizde benim telefonumun saati doğruyken şimdi neden bir saat öncesini gösterdiğini algılayamıyoruz. İnternet üzerinden saatin kaç olduğunu bulmaya çalışıyoruz. Çabamız sonuç vermeyince, Cihan dışarı çıkıp otelin görevlilerinden birini uyandırıyor ve saati öğreniyor. Saat 02:30! Yani bir saatlik daha uyku hakkımız var.

Bir saat sonra, bu sefer doğru alarmla uyanıyoruz. Cihan bir şeyler yemeye gidiyor, ben çantamı hazırlıyorum. Saat 04:00 olduğunda da ana yol üzerinde bulunan caminin önünde, turizm firması görevlisi bizi kendi aracı ile alıyor ve İjen’e doğru yola çıkacak diğer çift ile buluşacağımız otelin önüne bırakıyor. Buradan bir jip ile Ijen’e kadar olan bir buçuk iki saate yakın yolu gidiyoruz. Yollar o kadar bozuk ki uyku sersemi olmamıza rağmen, uyuyabilmek mümkün değil. Gün yavaş yavaş ağarırken Ijen platosuna varıyoruz. Burada araçları park ettikten sonra üç saatimiz olduğu söyleniyor bize. Krater gölünün bulunduğu tepeye yaklaşık üç dört kilometrelik bir tırmanışımız var.

Yavaş yavaş orman arasından ilerlemeye başlıyoruz. Etrafımızı yemyeşil çevreleyen bitki örtüsü arkasında saklanan kraterler ve volkanik dağlar uzaktan çok güzel bir manzara oluşturuyor. Yirmi dakika kadar yürüdükten sonra yol giderek dikleşiyor. Bu noktadan sonra tepeye kadar olan bir buçuk saatlik tırmanış beni oldukça zorluyor. Zaten son bir haftadır perişan olmuş bünyem ilk bulduğu noktada çökmeye müsaitken bu zorlayıcı tırmanış da üstüne tuz biber oluyor. İşin daha da üzücü tarafı Ijen kraterinin tepesinde bir sülfür madeni bulunuyor ve burada çalışan madenciler yoğun ve zorlu çalışma koşulları ile ünlü. Her gün 300’e yakın madenci omuzlarında 50-100 kilo arasında değişen ağırlıkta sülfürü taşıyarak bu tepeden bir aşağı bir yukarı inip çıkıyorlar. Kilosu sadece 710 IDR (yani bir Amerikan dolarından bile daha az) olan sülfür için. Günde iki kere çıkıp iniyorlar. Buna rağmen madenciler son derece güler yüzlü. Yanlarından her geçen yabancıya selam veriyorlar, muhabbet ediyorlar. Bazılarının ağzında sigarası, son derece rahat. Bazıları ise oruç tuttuğunu söylüyor. Buna rağmen çatır çatır yanımdan yükleri ile rahatlıkla geçerken, benim terden kıpkırmızı olmuş suratım daha da kızarıyor.

İki saat sonunda tepeye vardığımızda buz gibi bir krater gölü bizi karşılıyor. Hava bir anda on – on beş derece kadar düşüyor. Açık gök mavisi krater gölü, etrafını çevreleyen rengarenk kayalıkları ve gölün yamacında yer alan sülfür madeninden çıkan dumanları ile etkileyici bir görüntü oluşturuyor. Yirmi dakika kadar burada kalıyoruz. Benim soğuktan ellerim karıncalanmaya başlıyor artık. Bizden başka etrafta o kadar fazla ziyaretçi var ki. Üstelik ziyaretçilerin büyük bir çoğunluğu da ya Fransız ya da Rus.

Dönüş yolu tırmanışa göre çok daha kolay olur. İniş parkuru dizleri zorlasa da çıkışımızdan daha kısa bir sürede inişi tamamlıyoruz. Jip şoförümüzü buluyoruz ve geldiğimiz Ketapang kasabasına doğru tekrar yola koyuluyoruz. Bir buçuk saat sonunda başladığımız noktadayız. Henüz öğlen bile olmamış. Burada tekrardan turizm firması görevlisinin aracına biniyoruz ve yol üzerinde bulunan bir benzin istasyonuna kadar gidiyoruz. Benzin istasyonunda yolculuk edeceğimiz minibüs bizi bekliyor. Tek sorun bizimle beraber gelecek diğer çift piyasada yok. Bir buçuk saat benzin istasyonunda diğer çiftin İjen’den dönmesini bekliyoruz.  Sonunda geldiklerinde minibüs’te geniş koltuklarda yerlerimizi alıyoruz ve Bromo’ya olan beş saatlik yolculuğumuz da böylece başlıyor.

Beş saatin sonunda akşamüzeri Bromo yakınlarında bir turizm ofisinde duruyoruz. Yolculuk görece rahat geçmiş, çok sıcak olması dışında bütün yolu uyuklayarak rahat rahat gelmişiz. Turizm ofisinde araç değiştiriceğimizi söylüyorlar. Yarım saat kadar da burada bekliyoruz, sonrasında daha eski, üstünde “Casanova” yazan ve son derece kendinden emin genç bir şoförü bulunan diğer bir araca geçiyoruz. Konaklayacağımız otele olan yol ise bir saatten biraz daha fazla sürüyor. Yol son derece virajlı. Her köşe başında bir öncekinden daha keskin bir viraj bizi bekliyor. Önkoltuğun demir kenarlarını tutmaktan ellerim kızarıyor.

Konaklayacağımız otele geldiğimizde ise keyfim yerinde. Buranın en azından karnımızı doyurabileceğimiz güzel bir restoranı var. Sevimli, küçük bir ahşap oda veriyorlar bize. Gece 03:30’da Bromo Yanardağı’nı görmek için yola çıkacağımızı belirtiyorlar. Biz de odaya gidip eşyalarımız yerleştirdikten sonra akşam yemeği için restoranın yolunu tutuyoruz. Bromo ile sabah yola çıktığımız Ketapang arasında en az on derece sıcaklık farkı olduğundan kalın kalın giyiniyoruz. Akşam yemeğimiz ise hayal kırıklığına uğratmıyor. Yemek sonrasında restoranda biraz daha oturup interneti kontrol ediyoruz. Biz kalkmaya yakınken gitar eşliğinde şarkılar söylemeye başlayan amcayı kendi halinde bırakıp erkenden uyumak için odaya dönüyoruz.